CLOSE MENU

THESIS

高校生の皆さんも、“大学では卒業論文を書く”と聞いたことがあるかもしれません。
大学のカリキュラムにより、卒業論文を書く必要があるかどうかは異なりますが、熊本県立大学では卒業論文は卒業するために必須となっており、特に英語英米文学科では、大部分の学生が英語で卒業論文を書き上げるんです!このページでは、英語英米文学科の令和2年度卒業生達の卒業論文を紹介します!

令和2年度卒業論文

R2 THESES

卒業論文タイトルをクリックすると、卒業論文発表会資料を見ることができます!

その他の卒業論文タイトル

英語学
タイトル タイトルの日本語訳(日本語論文は英語訳)
Comparison of Two Types of Nominalization: Derivative Nouns and ing Nouns 名詞化の二つのタイプの比較 ー派生名詞とing 名詞
Comparison of to-Infinitive and for Gerund Expressing Purpose from the Perspective of Cognitive Linguistics 目的を表すto不定詞とfor動名詞の比較
ー認知言語学的視点からー
A Comparative Study of the Semantic Usage of Hitting Verbs 打撃動詞の意味用法の比較研究
The Syntactic Functions and Range of Use in Existential and Possessive Sentences 存在表現と所有表現における構文機能と使用範囲
認知言語学から見た名詞表現における日本語らしさと英語らしさ The Characteristics of Japanese and English in Nominal Expressions from the View of Cognitive Linguistics 
外心複合語についての考察ー否定的な意味合いを含む語を中心にー A Study of Exocentric Compound Nouns: With a Focus on Words Carrying Negative Implications
歌詞における感情の比喩表現の考察 A Study of Metaphorical Expressions of Emotions in the Lyrics
An Analysis of Speech Acts and Responses in English Textbooks for High School Students 高等学校英語教科書における発話行為と応答の分析
The Difference between Gian's Evil and Suneo's Evil in the Manga "Doraemon" 漫画「ドラえもん」におけるジャイアンの悪とスネ夫の悪の違い
English Social Class System and Dialects: Data from Kingsman 映画『キングスマン』におけるイギリスの社会階級と方言
Im/politeness Strategies Seen in Princess Mononoke: Focussing on the Relationships among the Characters 『もののけ姫』に見られるイン/ポライトネスストラテジー ―登場人物の関係性に注目して
An Analysis of  Humor in Public Speaking パブリックスピーキングにおけるユーモアの分析
Characteristics of English in Rugby Commentary: Data from Game Videos of Brave Blossoms in Rugby World Cup ラグビー実況における英語の特徴 ―ラグビーワールドカップ日本代表戦の映像から
Orlando’s Gender and Narrative Changes: Woolf’s Narrative Technique in Orlando: A Biography 主人公の変化と語りの変化 ―Orlando: A Biographyにおけるウルフの語りの技法―
英文学
タイトル タイトルの日本語訳(日本語論文は英語訳)
Emotional Diversity in the Sonnets of Shakespeare シェイクスピアのソネット集における感情の多様性
Moral Maturation of Moll Flanders 『モル・フランダーズ』の人間的成長過程
A Study of Freewill in John Milton’s Paradise Lost ジョン・ミルトン『失楽園』における自由意志の考察
米文学
タイトル タイトルの日本語訳(日本語論文は英語訳)
Dreams as a Means of Facing Realities in Sherman Alexie’s Reservation Blues 『リザベーション・ブルース』における現実に向き合う手段としての夢
心の壁を壊すものは―『ある婦人の肖像』におけるラルフ・タチェットより What Breaks the Internal Barrier of Ralph Touchett in The Portrait of A Lady
Depiction of Neurasthenia in Tennessee Williams’ A Streetcar Named Desire テネシー・ウィリアムズ『欲望という名の電車』における神経衰弱症の描写
トニ・モリスン『スーラ』におけるアザの表象と自己愛の描かれ方 Representations of Sula’s Bruises and Narcissism in Toni Morrison’s Sula
The Effects of Traumatized Experiences on Desire for Blue Eyes in Toni Morrison’s The Bluest Eye トニ・モリスン『青い眼がほしい』における青い眼への欲望に対するトラウマの影響
A Study of Symbolism in The Scarlet Letter: Hawthorne's Technique for Expressing Character's Two-Facedness 『緋文字』におけるシンボリズム考察 ―二面性を表現する手法として―
英語教育
タイトル タイトルの日本語訳(日本語論文は英語訳)
Effects of Language Proficiency on Japanese EFL Learners’ Access to English Homographic Words 日本人英語学習者の英語同綴異義語へのアクセスにおける習熟度の影響
Comparing Vocabulary Patterns in Elementary School Textbooks: From the Perspective of Frequency and Collocation  小学校英語教科書の語彙的比較 ―頻度とコロケーションの観点から―
Japanese University Students' Learning Order of English Grammatical Morphemes 日本人大学生の英語の文法形態素の学習順序
Effectiveness of Dictionaries for Learning Spelling and Meaning of Foreign Words: Comparisons of Paper Dictionary and Electronic Dictionary  外来語の綴りと意味の学習における辞書の効果 ―紙辞書と電子辞書の比較―
韓国人日本語学習者による「ザ」「ゾ」「ツ」の聴力と発話力の関係性 The Relationships between the Ability to Recognize the Sound Differences and the Ability to Pronounce Them Differently: Ability of Korean Learners of Japanese on “Za”, “Zo”, and “Tsu”
インドネシア人日本語学習者の語アクセントにおける長音の影響 The Influence of Long Vowels on Word Accent of Indonesian Learners of Japanese
日本語学習者の発話における韻律自然性評価について ―日本語教師と日本人大学生の評価の比較― Evaluation of Rhythm for L2 Japanese Learners: Comparison of the Evaluation between L1 Teachers and L1 Students 
The Effects of Self-Talk on English Speaking Skills セルフトークが英語スピーキング能力に与える影響
How Can Japanese Learners Improve Their Collocational Skills? 日本人学習者に必要なコロケーション学習法
The Necessity of Early English Education for Japanese People 日本人に対する早期英語学習の必要性
Mobile-Assisted Language Learning: Using Duolingo in English Education モバイル支援型言語学習:英語教育におけるDuolingoの利用
L2 Inner Voice Development: A Role for Language Learner Literature Based on an Analysis of The Mark on the Wall 第二言語による内言の発達    —『壁のシミ』の分析に基づく多読本の役割の提案—
Possibility of Using CLIL at Junior High School in Japan: A Case Study of a School in Kagoshima 中学校英語科におけるCLILの可能性
A Study on English Education in Junior High School to  Enhance Students' Listening and Speaking skills:  Implications for Teacher Development 生徒のリスニング・スピーキングスキル向上のための中学校英語教育についての研究
異文化コミュニケーション
タイトル タイトルの日本語訳(日本語論文は英語訳)
日韓映画ポスターにおける表現の違い ―キャッチコピーを中心に― A Comparison between Japanese Film Posters and Korean Film Posters : Focusing on Catchphrases
J-POPとK-POPの歌詞における表現の違い A comparison between J-POP and K-POP music: Differences in Lyrics 
日本語と韓国語における英語由来の外来語表記の違い A Comparisn between Japanese and Korean: How English-Originated Loanwords Are Changed in Terms of Sounds
日本語の若者言葉に関する比較研究ー日本語母語話者と韓国人日本語学習者の認識の違いー How Japanese "Wakamono Kotoba" (Youth Slang) Is Recognized and Used: Differences between  Native Speakers and Japanese-Learning Koreans
Differences in Understandings and Interpretations of Black Jokes between Japanese and ENL Speakers ブラックジョークにおける日本人とENL話者の認識と解釈の差
Classifying Factors Causing Communication Gaps コミュニケーションギャップを引き起こす原因の類別
Differences in Cultural Values: A Comparative Study of American and Japanese Walt Disney Animation Trailers  ウォルトディズニーアニメーション映画の予告編動画にみられる日米の文化的価値観
Choices in Terms of Address: A Case Study of Harry Potter 『ハリー・ポッター』における呼称表現の選択の違い 
心理学
タイトル タイトルの日本語訳(日本語論文は英語訳)
大学生が留学で英語コミュニケーション能力を身につけるプロセス ー日本語使用の機能を踏まえてー Process for Acquiring English Communication Skills during Studying Abroad in University Students: Based on Function of Use of Japanese Language
大学生の被服行動と公的自意識及び社会的外向性の関係性 Relationship between Clothing Behavior, Public Self-consciousness and Social Extroversion
評価への恐れ及び養育態度の認知と日本人大学生における英語教室不安の関連 The Relationship between Fear of Evaluation, Recognition of Parenting Attitudes and English Classroom Anxiety of Japanese University Students

※斜体は、長編作品のタイトルもしくは強調箇所です。